تحقيقات وتقاريرسلايدر

شروق الجميلة ضحية المعدية

تقرير / قطب الضوي
شروق الطفله الجميله ضحيه معديه الموت بالمنوفيه بنت مش زي اي بنت ..خرجت من نزلتها تبحث علي لقمه العيش الحلال ..كانت علي موعد الموت ..ماتت غرقانه وتركت الالام وعشان هيه ما رقصتيش على مركب .. ولا لعبت كورة .. ولا طلعت على مسرح حالقة شعرها.. عشان كدة ماحدش حس ولا هيحس بيها.. مع إنها لسه في قاع النيل من خمسة أيام.. ياصبر ايوب .يامصبر الصابرين .صبر امها .
التي تمكث علي الشاطئ حتي الآن تنادي عليها باعلي صوت
اطلعي بقي ياشروق ..وحشتني يابنتي ..صوتها بح من النداء وعيناها طمست من البكاء . علي موت فلذه كبدها ..ياالله هون عليها وارحم ضعفها بالرحم الراحمين.
شروق جميلة وزي القمر .. رغم الشقا اللي باين على ملامحها و ابتسامتها الممزوجة بالأسى و المعاناة.. حياتها كانت زي صورتها كدة.. في الظلام اتولدت و في الظلام عاشت و موتك برضو كان في الظلام.. رغم ان اسمك ( شروق)..
سلاما على روحك النقية.. و اظهري بقى حتى يستريح جسدك المسكين.. المنهك منذ ميلادك في تراب سيكون أحن عليك من هذه الحياة..
(الجثة الوحيدة التي لم تخرج للآن من جثث أطفال عزبة التفتيش اللي خرجوا في سيارة نقل للعمل بالمزارع فغرقت بهم في النيل.. عاشوا غلابا و ماتوا غلابا )
ليس عندي مااقوله الا هذه الابيات التي سطرتها بقلمي
الليل في نهايته شروق..والدنيا مسيرها تروق والناس تصحي وتفوق ويعود الود ونلقاه..سلمها ياصحبي لله ..وبلاش من قوله اه ..مطرح ماتروح تلقاه..سلمها ياصحبي لله.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى